IKONOGRAFIE
pro základní a
střední školy Obsah Zkratky a latinské nápisy 7 Chronogram a chronostich 9 Svatí mužové duchovního stavu 10 Svatí mužové – laici 13 Svaté ženy řeholnice 15 Svaté ženy v laickém oděvu 15 Skupiny svatých 17 Výběr světců 18 Základní poučení o řeholních řádech 22 Ikonografie antických božstev 25 Rejstřík atributů 26 Český národní kalendář 30 Vážení přátelé,
při poznávání
kulturních památek se stává nezbytnou součástí vědění také náboženství a to
hlavně jeho vnější projevy. Tradiční křesťanská výchova nám do jisté míry některé jeho aspekty, aniž
bychom si to uvědomovali, vštípila ale k hlubšímu poznání se dopracujeme pouze
studiem. Text, který vám předkládám je souhrnem poznatků o ikonografii, tedy
nauce o ustáleném způsobu zobrazování mytologických nebo biblických postav a
křesťanských světců. Vzhledem k tomu, že neexistuje žádný oficiální seznam
všech svatých, kteří kdy byli uctíváni, nabízím pouze výběr těch, kteří se
v našich zeměpisných šířkách vyskytují nejčastěji. V katalogu jsou
tedy abecedně řazená hesla postav s jejich stručnou charakteristikou a
popisem základních atributů.
Dále najdete
vysvětlivky latinských zkratek a nápisů, základní poučení o církevních řádech a celou řadu pomůcek,
které vám pomohou snadněji pracovat s textem.
Katalog můžete
uplatnit při výkladu v galeriích, muzeích, v hodinách literatury,
dějepisu či občanské výchovy. Věřím, že vás dovede k hlubšímu poznání křesťanské kultury, která je základem
naší evropské vzdělanosti.
Milan Růžička
Zkratky a latinské
nápisy
Během studia církevních památek můžete narazit na různé symboly, nápisy či slova, která mají svůj ustálený význam a jejich bližší poznání vám usnadní lépe určovat samotného tvůrce díla, jeho zadavatele, dobu vzniku atd. Při čtení je třeba pamatovat, že v latině je pro velké V a U stejné písmeno tvaru V (FVNDAVIT), které má v chronogramu stejnou platnost jako římská číslice 5, ale vyžaduje podle znění slova a kontextu odlišnou výslovnost. Další základní pravidla výslovnosti latinského jazyka lze formulovat takto: Dvojhlásku ae, oe vyslovujeme jako é (AEDIFICATVM, MARIAE, IUDAEORVM). Stojí – li samohláska i před další samohláskou, čte se jako j (IESUS). Hlásku c před všemi souhláskami a před samohláskami a,o,u čteme k (ECCE, SANCTVS, SCVLPSIT), v ostatních případech se c vyslovuje jako c (CICERO). Skupina di, ti, ni čteme tvrdě (AEDIFICATVM). Potíže činí většinou správná délka samohlásek a slovní přízvuk, protože se neoznačují tak jako v jazyce českém . Místo slovního přízvuku se řídí délkou samohlásek a ta je označována pouze v jazykových slovnících. A - abbas - opat,
v kryptogramech opatů na klášterních stavbách zpravidla předposlední písmeno před samotným
jménem A.D.
- anno Domini - léta Páně, vždy spojeno s let. počítaným od Kristova
narození AEDIFICATVM - postaveno A.M.D.G. - Ad
maiorem Dei gloriam - zkratka devízy jezuitského řádu, (K větší slávě boží). Tímto heslem byly odůvodňovány
všechny akce jezuitů, mající za účel posílení moci papeže a církve.
Podobné je heslo Účel světí prostředky.
AW - alfa a omega
- první a poslední písmena řecké abecedy,
která symbolizují počátek a konec všeho. Převzato
z Janova proroctví. AVE MARIA - Zdrávas Maria
- slova jimiž archanděl Gabriel pozdravil
Pannu Marii, když jí zvěstoval narození syna. DELINEAVIT, DEL.,DELIN
- nakreslil - vždy spojeno se jménem umělce D.O.M. - Deo Optimo Maximo
- Bohu nejlepšímu (největšímu), zpravidla se těmito slovy uvozoval počátek náhrobních
a pamětních nápisů. ECCE AGNVS DEI - Ejhle beránek boží - nápis na stuze obtočené kolem kříže, který drží Jan Křtitel, u jehož nohou
leží beránek (jedeno ze symbolických ztvárnění Ježíše Krista) ERECTVM - zbudováno
- může se vyskytovat i EREXIT - zbudoval, vždy ve spojení se jménem označuje toho, kdo dílo
objednal a financoval ETC. - Et cetera -
a tak dále, označuje
zpravidla další tituly jmenované osoby,
které již nejsou uvedeny FEC.,FECIT, FIT.,F.,
- vytvořil, ve spojení se
jménem označuje autora díla FIERI FECIT - dal udělat
- ve spojení se jménem označuje objednavatele
díla FR.,F.,FRA., - frater tj. bratr FVND.,FVNDATVM - založeno FVNDATOR - zakladatel FVNDAVIT - založil I.H.S. - monogram Kristův, zkratka jména IHESUS (Ježíš), nebo též zkr. slov Iesus hominum Salvator - Ježíš spasitel lidstva, nápis bývá umístěn nad srdcem se třemi hřeby a z příčky
písmene H je vztyčen kříž I.N.R.I. - Iesus Nazaretus Rex Iudaeorum
- Ježíš Nazaretský král
židovský, nápis se často objevuje na tabulce
(titulus) nad ukřižovaným Kristem M - před jménem světice znamená mater
- matka M - za
jménem světce znamená martyr - mučedník MORS - MORimunduS
- písmena MORS najdete na znacích
cisterciáckých klášterů a v systému dalších písmen
označují příslušnost k nadřízenému
klášteru, případně rok rekonstrukce,
iniciály představeného atd. O. - ve spojení s dalšími písmeny za jménem řeholníka na náhrobcích značí řád (ordinis), např.: O.S.B. – Ordinis Sancti Benedicti – řádu sv. Benedikta O.V.P. - Odpočívej v pokoji - ukončovací formulka na náhrobních nápisech P. - před jménem člena duchovního řádu značí pater - otec PAX - pokoj, mír, například nápis na hřbitovní
bráně - PAX VOBIS - pokoj vám
PINX., PINXIT - namaloval
- uváděno zpravidla za jménem malíře na obraze QVIS VT DEUS - Kdo je jako bůh
- nápis na štítu archanděla Michaela REN., RENOVATVM - obnoveno, renovováno
- ve spojení s letopočtem podává informaci o době rekonstrukce či obnovy RESTAVRATVM - obnoveno, restaurováno
RESTAVRAVIT - obnovil R.I.P. - REQVIESCAT IN PACE
- Ať odpočívá v pokoji, zpravidla
ukončuje náhrobní nápis (je stejného významu jako
O.V.P)
S., SANCTVS - svatý
- uváděno před jménem světce
(SANCTA - svatá)
prostorách budov S.J. - SOCIETAS
JESU (IESU) - tovaryšstvo Ježíšovo, označení jezuitského řádu,
zkratka S.J. za jménem řeholníka značí příslušnost k tomuto řádu ve
vyobrazeních křížových cest na znameních praporců římských legií V., VIRGO -
panna - označení se užívá před jménem řeholnice nebo za jménem
světice…
|